Grafik : Pengenalan

2 comments

APA ITU GRAFIK? 



  1. Fungsi grafik dalam multimedia:
  • Merupakan persembahan visual dan ia membantu kita dalam menyampaikan sesuatu idea atau maklumat yang sukar untuk disampaikan melalui teks atau tulisan.
  • Membantu mempercepatkan penyampaian sesuatu maklumat dengan lebih berkesan serta menjadikan lebih menarik.
  • Penggunaan grafik dalam internet misalnya pada halaman Web mampu menceriakan lagi pencarian maklumat oleh pengguna.


  1. Sumber grafik
  • Grafik boleh ditafsirkan sebagai sebahagian daripada gambar , lukisan klip , gambar foto dan lukisan garisan yang digunakan untuk menghasilkan latar belakang, kandungan maklumat dan kawalan pencarian di dalam produk multimedia. 
  • Grafik berkomputer merujuk kepada imej yang dihasilkan menggunakan komputer. Imej berkomputer merujuk kepada imej yang mudah seperti garisan dan bulatan ataupun yang kompleks seperti fractal.
  • Grafik melibatkan lukisan yang abstrak dan boleh dilakukan dengan menggunakan perisian tertentu dalam komputer untuk memudahkan kerja kita.
     2. Jenis-jenis grafik
  • Grafik berkomputer terbahagi kepada dua:
  1. Imej Raster atau grafik Bitmap.(2-D)
  2. Imej Vektor atau grafik Metafile. (3-D) 



     3. Format fail grafik
  • Fail format image bitmap:
  1. BMP (Windows Bitmap)
  2. PCX (Zsoft Paintbrush graphics format)
  3. TIFF (Tagged Image File Format)
  4. GIF (Graphic Interchange Format)
  5. JPG (Platform-independent graphics format)              
                                                                                                                                                        
     4. Fail format grafik vektor:
  1. .CDR (CorelDRAW)
  2. .CGM Computer Graphics Metafile)
  3. .DRW (Micrografx Designer)
  4. .DXF
  5. .EPS (Encapsulated PostScript)
  6. .GEM (GEM metafile)
  7. .PIC (Picture format)
  8. .PICT (Macintosh format)
  9. .WMF (Windows metafile)


     5. Reka letak
  • Reka letak sesuatu objek dan tulisan juga amat penting dalam penghasilan bahan grafik.
  • Kedudukan objek atau tulisan yang bercelaru atau tidak mengikut aturan akan menghasilkan rekaan grafik yang tidak menarik.
  • Terdapat enam prinsip asas reka letak, setiap satu memainkan peranan penting untuk menjadikan hasilan grafik kelihatan menarik.
  • Prinsip asas tersebut termasuklah contrast, alignment,simplicity,proximity, emphasis dan repetition.

     6. Gandingan warna


  • Penggunaan jenis warna yang dinamik boleh memainkan peranan penting dalam penghasilan bahan grafik.
  • Gandingan warna merupakan satu cara bagaimana sesuatu warna diterjemah kepada data numerik. Terdapat beberapa jenis model warna yang digunakan oleh grafik berkomputer. 
  • Antaranya adalah:
  1. RGB
  2. CMYK
  3. HSB
  • Pemilihan kombinasi warna tertentu perlu diberikan keutamaan dalam penghasilan bahan grafik.
  • Kombinasi latar belakang dengan objek atau huruf tertentu dapat menambahkan tarikan terhadap hasilan grafik.
  • Warna-warna mempunyai skema tertentu, seperti Skema Primer, Skema Sekunder dan Skema Tertiar.
  1. Skema Primer terdiri daripada tiga warna utama, iaitu merah, biru dan kuning.
  2. Skema Sekunder pula adalah terdiri daripada warna violet, oren dan hijau.
  3. Warna tertiar terdiri daripada enam warna iaitu Merah-Violet, Merah-Oren, Biru-Violet, Kuning-Oren, Biru-Hijau dan Kuning-Hijau.
  4.  Kesemuanya adalah hasil daripada kombinasi warna-warna sekunder.





2 comments

nhdaughter 19:15:00 Reply To This Comment

wauuu.....awesome ! XD

eri 21:07:00 Reply To This Comment

contoh2 yang bgs...tq..:)

Post a Comment

SUPPORT US WITH THE WORD OF SPIRIT